Backgammonisland Forum

De meest moderne back-gammon site van Nederland!!!
Het is momenteel 19 Dec 2018, 00:05

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: FIBS RATING
BerichtGeplaatst: 01 Nov 2012, 13:16 
Offline
Site Admin

Geregistreerd: 13 Okt 2012, 15:08
Berichten: 20
FIBS

FIBS (het systeem dat op de nieuwe BG site gehanteerd zal worden) baseert het aantal winst-/verliespunten ook deels op de kans die het een speler geeft
om een partij te winnen. Iemand met een lage rating zal normaal gesproken vaker verliezen dan winnen van een hogere speler. Als FIBS vindt dat de kans
2x groter is om te verliezen dan te winnen zul je bij verlies ook de helft van het aantal punten verliezen van het aantal punten dat je zou krijgen bij winst.
Die sterkere speler moet dan 2x van jou winnen om de punten van 1 verliespartij weer terug te winnen.

Beginnende spelers fluctueren veel meer in hun scores. Dit komt vooral door het feit dat hun experience nog onder de 400 staat. Zie voor verdere uitleg ook
de uitgebreide uitleg betreffende de puntenverdeling.

De puntenverdeling op Back-gammon.nl wordt berekend aan de hand van het FIBS Waardering Systeem:

Alle backgammon spelers hebben een waardering (rating). Dit is handig als je, bijvoorbeeld, iemand wilt vinden met ongeveer dezelfde vaardigheden, of als
je besluit om te spelen tegen een wat sterkere speler om jezelf op de proef te stellen of te leren hoe betere spelers het spel spelen.
De rating van een speler staat vermeld naast zijn naam in de overzichtslijst van de room.

Hoe werkt het FIBS systeem?
Om te beginnen: de rating varieert van ongeveer 1000 tot zo’n 2000. Een klein gedeelte van de spelers heeft een rating hier buiten, maar zeker 99% valt
binnen deze grenzen. FIBS zet elke nieuwe speler op 1500. De rating wijzigt elke keer als je een partij voltooid hebt (Tijdens een meer-puntenpartij verandert
deze dan ook pas als de gehele partij gespeeld is).

Bij het berekenen van de wijzigingen in rating, ná het winnen of verliezen van een partij, houdt FIBS met 3 zaken rekening:
1. De lengte van de partij (1-3-5-7-9-punten)
2. De ervaring van de speler (experience)
3. Het verschil in rating tussen de 2 spelers
Een een-punts partij tussen twee “ervaren” spelers (zie ook hieronder) met identieke rating, is 2 punten waard; dat betekent, de rating van de winnaar zal
precies 2.00 punten stijgen, terwijl de rating van de verliezer precies 2.00 punten zal dalen.

Het gaat nu wat ingewikkelder worden:

Hoe hebben de drie factoren (lengte partij/ervaring speler/rating speler) invloed op de berekening van de rating als een partij gespeeld is:
1. Lengte van de match.
Bij partijen die gaan over méér dan 1 gewonnen partij, wordt de ratingwijziging vermenigvuldigd met de wortel van de lengte van de partij.
Dus,bijvoorbeeld, een 4-puntenpartij zou twee keer meer waard zijn dan een 1-punts partij. Waarom twee keer? Omdat de wortel uit 4 2 is, dus de partij is
twee keer meer waard dan een 1-punts partij. Een 9-puntenpartij is dus 3 maal zoveel waard (wortel uit 9 is 3!!). De partijen zijn 1, 3, 5, 7 of 9 punten lang
(de meeste BG spelers hebben graag oneven getallen voor de partij lengte), dus de precieze getallen zijn weliswaar niet zo eenvoudig uit te rekenen, maar
hopelijk begrijp je het principe.
Een 5-puntenpartij is net even meer waard dan twee maal een 1-punts partij (de wortel uit 5 in ongeveer 2.236) enzovoorts. Bedenk dus dat de wijziging in
rating recht evenredig is aan de wortel van de lengte van de partij.

Nog even iets belangrijks: de lengte van de partij is de lengte waarmee de partij is gestart, niet de uiteindelijke score. In andere woorden, een 5-puntenpartij
zal altijd voor 5 tellen, in rating maar ook in experience berekeningen, ongeacht of de uiteindelijke score nu 12-0 of 5-4 is. Dubbelen boven het aantal te
winnen partijen heeft dus geen zin.

2.Ervaring van de speler.
FIBS houdt rekening met de ervaring van de speler bij de berekening van de rating wijziging na afloop van de partij. Alleen de eigen experience van de speler
wordt hierin meegenomen, niet die van de tegenstander. FIBS vindt een speler “ervaren” zodra zijn/haar experience level 400 of meer staat. Dit getal is
simpelweg het huidige totaal van de lengte van alle gespeelde partijen opgeteld, gespeeld door de speler. In andere woorden, een “groentje” start met
experience 0; na het voltooien van een 1-punts partij, veranderd de experience in 1; na een volgende 5-puntenpartij, neemt het toe tot 6; enzovoorts.
FIBS telt de lengte van de gespeelde partij bij de experience van de speler vóór het de uiteindelijke wijziging in punten gaat berekenen.
Als je rating boven de 400 is na afloop van de partij, zal deze geen invloed hebben op de rating berekeningen zoals hiervoor beschreven. Als je een 1-punt
partij wint van iemand met een gelijkwaardige rating, en je experience is 400 of meer, gaat je rating exact 2 punten omhoog. Als je experience lager dan
400 is, zal de wijziging groter zijn. Is de experience 300, zal de rating verandering verdubbeld worden, bij 200 verdrievoudigd en, logisch, bij 100 verviervoudigd.
Deze berekening is een continue functie. Bijvoorbeeld, experience van 350 resulteert in een factor 1,5; 385 in 1,15; enzovoorts. De experience factor valt echter
nooit beneden 1. Voor diegenen die fijne herinneringen hebben aan de middelbare algebra, de experience factor is ofwel 1 of 5-(E/100), net welke groter is.
(E is de individuele experience na het toevoegen van de lengte van de voltooide match)

Dus, wat betekent bovenstaande nu eigenlijk? Simpel gezegd, dat als je experience eenmaal boven de 400 is, er geen rekening meer mee wordt gehouden
bij de berekeningen. Als je nieuw bent, en voor je eerste paar honderd partijen, is je rating zeer gevoelig en zal flink op en neer gaan.

3.Verschil in rating tussen 2 spelers.
FIBS houdt rekening met de rating van spelers bij de berekening van de verandering na afloop van een partij. Als je de beste speler verslaat, zal je rating een
stuk meer stijgen dan wanneer je de slechtste speler verslaat. Gelijk evenredig daaraan; als je verliest van de beste speler zal je rating niet zo erg dalen als
dat je verliest van de slechtste speler. FIBS werkt nu eenmaal zo. Sommige mensen denken dat zij zichzelf schade berokkenen in hun rating bij het spelen
tegen sterkere spelers maar zichzelf helpen door te spelen tegen zwakkere spelers. Dus niet! FIBS houdt ook hier rekening mee.

Hoe?:
FIBS berekent de waarschijnlijkheid van het winnen van een partij gebaseerd op het verschil in rating tussen de twee spelers en de lengte van de match.
Hoe groter het verschil in ratings, hoe slechter de spelers in kwaliteit op elkaar aansluiten, dus hoe hoger de waarschijnlijkheid dat de beste (hoogste rating
hebbende) speler zal winnen. (Normaal gesproken, hoe langer een partij duurt, hoe waarschijnlijker het is dat het geluk van de dobbelstenen minder invloed
zal hebben en de speler met het betere spel en kennis zal winnen) De formule hiervoor is nogal gecompliceerd.
Twee spelers met een identieke rating hebben beide 50% kans te winnen, hoe lang een partij ook duurt. Een speler met een rating 100 hoger dan de tegen-
stander is met 52,9% favoriet voor het winnen van een 1-punts partij. Geen idioot groot verschil. Echter, datzelfde verschil van 100 punten resulteert in een
andere voorspelling door FIBS als de partij langer duurt. Bij voorbeeld, in een 13-puntenpartij is de speler met de 100 punten hogere rating 60,2% favoriet voor
de winst. Let er hierbij wel op dat het geen verschil maakt of het hier een 1900 speler betreft die tegen een 1800 speler speelt of een speler met 1300 versus
een met 1200 punten, het is enkel en alleen het verschil tussen de twee ratings dat FIBS gebruikt; het trekt simpelweg de ene rating van de ander af.

Een ander voorbeeld. Dit keer een 1700 speler die een 1-punts partij speelt tegen een 1400 speler. Het verschil van 300 punten resulteert erin dat de speler
met de hogere rating geacht wordt te winnen met een win-kans van 58,5%. Wanneer de lengte van de partij toeneemt, zal de hoger geplaatste speler zelfs
nog meer favoriet worden. Bij een 3-puntenpartij 64,5%; bij een 5-puntenpartij 68,4%; bij een 7-puntenpartij 71,4% en bij een 9-puntenpartij 73,8%.

Dus hoe gebruikt FIBS de rating van een speler bij het berekenen van de rating wijziging na de partij? Als je speelt tegen een hoger geplaatste speler waarbij
FIBS er van uit gaat dat deze 75% favoriet is om te winnen, en als je 100 partijen tegen die speler speelt, gaat FIBS er van uit dat je er hiervan 25 zult winnen
en 75 zult verliezen. Als je dat in werkelijkheid ook doet, zal je zien dat je rating na deze 100 partijen niet gewijzigd is! Ook je tegenstander zal ongewijzigd zijn.
Telkens wanneer je wint van zo’n hoger geplaatste tegenstander, zal je rating 3 maal meer punten stijgen dan deze zal dalen bij verlies. Omdat je 3 maal zo
vaak zult verliezen als winnen, zal het netto resultaat 0 zijn.


Je kunt meer lezen over het natural FIBS bij:
http://www.fibs.com/ratings.html#explained


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
POWERED_BY
Vertaald door phpBBservice.nl.